#blog
Spis treści – neuromarketing
Neuromarketing w zwiększaniu sprzedaży
Neuromarketing to dziedzina, która łączy w sobie elementy klasycznego marketingu z neurologią. Jej głównym celem jest analiza podświadomych reakcji na konkretny przekaz reklamowy, co w szerszej perspektywie oznacza badanie tego, jak neurony oraz mózg odbierają określone komunikaty.
Jaki jest cel takich działań? Wyniki przeprowadzonych badań pozwalają określić, jakie reklamy najlepiej działają na odbiorcę, a to z kolei daje realne wzrosty sprzedażowe.
Neuromarketing co to jest?
Już wiele lat temu psychologowie zbadali to, że to właśnie podświadomość ma najważniejsze znaczenie przy podejmowaniu przez nas decyzji oraz w odbiorze komunikatu. O czym myślisz, gdy widzisz zielony kolor? Zapewne o naturze, zdrowiu, ekologii. A z czym kojarzy Ci się czerwień? Jest to kolor pożądania, siły i dominacji.
Dokładnie o to chodzi z neuromarketingiem – naukowcy wyszli poza schemat i rozpoczęli szereg badań nad reakcjami odbiorcy, aby zbadać, jak dany komunikat wpływa na podświadomość. Wykorzystywane są do tego bardzo zaawansowane badania, takie jak:
- chronometria kognitywna,
- elektroencefalografia,
- funkcjonalny magnetyczny rezonans jądrowy,
- eye tracking,
- neuroobrazowanie,
- elektromiografia.
Podczas tych badań mierzone są takie reakcje jak:
- mrugnięcie okiem
- poszerzenie źrenic
- mimowolny uśmiech
- przyspieszony oddech
- przyspieszony puls
W trakcie takiego badania marka szykuje kilka wersji danego produktu/opakowania/projektu graficznego/logo, z czego najważniejszymi badanymi czynnikami są układ produktu, kolorystyka, fonty czy czas trwania danej sekwencji.
Jak wykorzystać neuromarketing?
Neuromarketing to dziedzina nauki, która jest w rozkwicie swojego rozwoju, Z roku na rok pojawiają się kolejne badania mierzące nasze odruchy bezwarunkowe w celu weryfikacji skuteczności komunikatu reklamowego. Wyniki takich badań są bezcenne, ponieważ odbiorca nie ma wpływu na swoje zachowanie, co z kolei daje realne i wiarygodne odpowiedzi na to, jak skutecznie poprowadzić działania marketingowe.
Oczywiście, badania te są mocno skomplikowane i niebotycznie drogie, jednak coraz więcej firm decyduje się na taki zabieg. Głównie są to przedsiębiorstwa globalne, takie jak Coca Cola, Google, Heineken czy Amazon, dla których takie badania nie są obciążeniem finansowym, a mogą dać im wyniki decydujące o wielomiliardowych zyskach.
Warto również pamiętać o tym, że neuromarketing i efekty tych badań to nie tylko realne odpowiedzi na pytania dotyczące skuteczności komunikatu reklamowego. To także wiele miękkich danych na temat konkretnej osoby, w szczególności opis działania ośrodkowego układu nerwowego. W związku z tym dużo mówi się o etyce takich badań – w szczególności, że ich wyniki nie będą wykorzystane do rozwoju medycyny a do zwiększenia sprzedaży określonych produktów.
Analizując ten temat warto wziąć pod uwagę to, że każde badania odbywa się za zgodą pacjenta – każdy z nich informowany jest zarówno o przebiegu procedury, jak i jej celowości. Przedsiębiorstwa są zmuszone jednak do wdrożenia odpowiedniej procedury zabezpieczającej te wrażliwe dane, co z kolei prowadzi do kolejnych kosztów prowadzenia badań neuromarketingowych.
Neuromarketing w praktyce
Rodzi się pytanie, jak Ty, jako przedsiębiorca możesz wykorzystać efekty badań neuromarketingowych? Tak, jak wspomnieliśmy wyżej, są one bardzo drogie i oczywiste jest, że 99% polskich przedsiębiorstw nie ma mocy na to, aby je zrealizować. Są jednak narzędzia, które w prosty sposób pozwolą Ci zmierzyć zachowanie Twoich klientów:
- HotJar – jest to narzędzie wykorzystywane do analizy zachowania użytkownika na stronie internetowej. Dzięki temu możesz sprawdzić, które elementy strony/projektu/tekstu są najbardziej angażujące, a to z kolei będzie dla Ciebie wskazówką do dalszych działań
- Psychologia kolorów – tak, jak wspomnieliśmy na początku tekstu, każdy kolor niesie za sobą określone znaczenie, które jest powiązane z odczytywaniem jego znaczenia przez nasz mózg. Nie bez przyczyny firmy pozycjonujące się na eko mają w logotypie zieleń a firmy medyczne kolor niebieski, który jest kojarzony ze spokojem i bezpieczeństwem. Jeśli jesteś na etapie brandingu, koniecznie zapoznaj się z psychologią kolorów i już teraz zaprogramuj pierwszy odbiór Twojej firmy.
Pamiętaj również o tym, aby maksymalnie testować różne rozwiązania. Zarówno, gdy dotyczy to komunikacji w mediach społecznościowych, czy kampaniach płatnych, masz możliwość wdrażania różnych komunikatów, aby w następnej kolejności ocenić, które z nich przynoszą najlepszy skutek. Pomoże ci to efektywniej promować firmę. Czy takie działania można nazwać neuromarketingiem? Zdecydowanie nie, aczkolwiek ważne jest, aby wykorzystać swój potencjał do maksimum przy każdym budżecie.
Pomożemy Ci efektywnie działać w sieci!
Umów się na bezpłatną konsultację z nami!
Jeśli chcesz rozpocząć aktywne działania w sieci, lub chcesz poprawić obecne działania, koniecznie umów się z nami na bezpłatną konsultację. Opowiemy Ci o możliwościach i pomożemy Ci maksymalnie wykorzystać potencjał Twojej firmy.